נראה, כי הורים לילדים העולים לכיתה א’ מתרגשים לעיתים אף יותר מהילדים עצמם. יחד עם זאת, ההורים צריכים ללמוד כיצד לעזור לילדיהם בהתמודדות עם העולם החדש המצפה להם.

הילדים חווים את כיתה א’ כמשהו שונה לחלוטין מהגן, שבו הם הכירו את הגננות ואת הילדים האחרים ובו לא הוטלה עליהם אחריות לשיעורי בית ולא היו צריכים להתרכז וללמוד. שינוי שכזה עלול להיות מלחיץ עבורם. מה נוכל לעשות עבורם כדי לעזור להם לעשות בצורה קלה יותר את המעבר מהגן לבית הספר?

יצחק טבעוני, מומחה לרפואה פונקציונלית ומפתח שיטת טבעוני לאבחון דרך תעלת האוזן, מעניק מספר טיפים להורים כיצד לייעץ ולעזור לילדיהם לעלות לכיתה א’:

  1. עודדו את הילדים לדבר איתכם ולחלוק איתכם את בעיותיהם וכו’…
  2. חשוב לשבת  עם הילד ולשוחח איתו, כדי להכין אותו לעליה לכיתה א’. צריך להסביר לו את מהות השינוי ולמה הוא חשוב; לתאר בפניו את סוג משימות שיוטלו עליו מעכשיו וכיצד תיראה שגרת היומיום בבית ספר ולאחריו. חשוב לשמוע על חששותיו מהשינוי, במידה ויש כאלה, כדי שאפשר יהיה לטפל בכל נקודה ונקודה ולהרגיע את הילד.
  3. עודדו את הילדים לדבר איתכם ולחלוק איתכם את בעיותיהם. לאחר כל יום לימודים שבו איתם ושאלו אותם איך עבר עליהם היום. הציעו להם את עזרתכם בבעיות שצצות וספרו להם על החוויות שאתם עברתם כשעליתם לכיתה א’ וכיצד התמודדתם עם בעיות שונות שבהן נתקלתם.
  4. ניתן להדגים לילדים תרגילי ריכוז ומדיטציה שבעזרתם הם יוכלו להירגע לפני, במהלך ואחרי יום לימודים. תרגיל המדיטציה הוא כזה: מבצעים נשימות עמוקות תוך כדי מילוי אויר (ניפוח) הבטן התחתונה ונשיפה  ממושכת תוך כדי כיווץ שרירי הבטן והשמעת קול בעת הוצאת  האוויר   (ניתן לבצע את התרגיל בשכיבה). תרגיל מסוג זה יסייע לילדים להתרכז  יותר טוב בלימודיהם ולהפיג מתחים.
  5. יש להקפיד על שינה תקינה של הילדים (למשך 8 שעות ביממה) ולדאוג שהם יאכלו 5 ארוחות קטנות ומגוונות במשך היום. כמו כן יש להדגיש בפני הילדים את חשיבות שתיית המים, ולא להעדיף על פניהם ממתקים, שייתנו זריקת מרץ מהירה, אך גם נפילת האנרגיה לאחריהם תהיה מהירה.
  6. יש לדאוג שהילדים יאכלו ארוחת בוקר מגוונת ומזינה לפני שהם יוצאים מהבית. ארוחה כזו צריכה לכלול ו 2 פרוסות לחם מלא, סלט ירקות עשיר בתוספת שמן זית, ביצה או אבוקדו וכוס תה צמחים הכולל את צמחי הלואיזה ומליסה.
  7. במידה ואתם מזהים לחץ אצל הילד מומלץ למנוע זאת על ידי מתן אוליגוטיב LIT(מרגיע במצבי לחץ ומסייע לתפקוד מאוזן של התאים).
  8. ילדים המשנים מסגרות ונמצאים עם ילדים חדשים עלולים להפיג את חששותיהם באלימות מילולית או גופנית. לכן, לפני השינוי, חשוב להסביר לילד על כך שהוא עומד לפגוש ילדים חדשים ולהדגיש בפניו את חשיבות הסובלנות וההקשבה.
  9. זכרו: הימים הראשונים של הילד בבית הספר הם ימים חשובים ביותר לעתיד ההתפתחות של הילד בכלל ובבית הספר בפרט. מפגש טראומתי עם בית הספר מיותר וניתן למניעה.