מתוך אתר לשבת לקום
לא ברור מי מתרגש יותר לקראת המעבר מגן הילדים לכיתה א', הילד או ההורים. בכל זאת מוטלת עלינו האחריות לדאוג להם לעבור בצורה קלה וחלקה.

השינוי הכרוך במעבר מגן הילדים לכיתה א' גדול יחסית. הילדים עוברים ממסגרת יציבה יחסית שבה הכירו את כולם למסגרת (אולי) פחות אינטימית (אם כי היום כשיש 35 ילדים בכיתת גן, זה כבר לא בטוח), עם דרישות רבות יותר ואחריות גדולה יותר.
הרבה פעמים אנחנו ההורים משדרים להם לחץ במקום להקל עליהם. לפניכם כמה רעיונות מה נוכל לעשות כדי להוריד לחצים מיותרים ולהחליק את המעבר.

שיחה מקדימה מסודרת: חשוב לשבת עם הילד ולשוחח איתו, להסביר לו את מהות השינוי ואת חשיבותו; לתאר בפניו את סוג משימות שיוטלו עליו מעכשיו ואת שגרת היומיום בבית ספר ולאחריו. חשוב לשמוע על חששותיו מהשינוי, אם ישנם, ולהרגיע אותו.

צרו אווירה פתוחה: עודדו את הילדים לדבר איתכם ולחלוק איתכם את בעיותיהם. לאחר כל יום לימודים שבו איתם ושאלו אותם איך עבר עליהם היום. הציעו להם את עזרתכם בבעיות שצצות וספרו להם על החוויות שאתם עברתם כשעליתם לכיתה א' וכיצד התמודדתם עם בעיות שונות שבהן נתקלתם.

תרגלו יחד מדיטציה: ניתן להדגים לילדים תרגילי ריכוז ומדיטציה שבעזרתם הם יוכלו להירגע לפני, במהלך ואחרי יום לימודים. תרגיל המדיטציה הוא כזה: מבצעים נשימות עמוקות תוך כדי מילוי אויר (ניפוח) הבטן התחתונה ונשיפה ממושכת תוך כדי כיווץ שרירי הבטן והשמעת קול בעת הוצאת האוויר (ניתן לבצע את התרגיל בשכיבה). תרגיל מסוג זה יסייע לילדים להתרכז יותר טוב בלימודיהם ולהפיג מתחים.

הקפידו על שינה טובה ותזונה תקינה: יש להקפיד על שינה תקינה של הילדים (למשך 8 שעות ביממה) ולדאוג שהם יאכלו 5 ארוחות קטנות ומגוונות במשך היום. הדגישו את חשיבות שתיית המים ולא משקאות ממותקים, שייתנו זריקת מרץ מהירה, אך גם נפילת האנרגיה לאחריהם תהיה מהירה.

הכניסו את ארוחת הבוקר לשגרת היום: יש לדאוג שהילדים יאכלו ארוחת בוקר מגוונת ומזינה לפני שהם יוצאים מהבית. ארוחה טובה תכלול שתי פרוסות לחם מלא, סלט ירקות עשיר עם שמן זית, ביצה או אבוקדו וכוס תה צמחים מלואיזה ומליסה.

העבירו מסר ברור של סובלנות: ילדים שמחליפים מסגרות ונמצאים עם ילדים חדשים עלולים להפיג את חששותיהם באלימות מילולית או גופנית. לכן, לפני השינוי, חשוב להסביר לילד שהוא עומד לפגוש ילדים חדשים ולהדגיש בפניו את חשיבות הסובלנות וההקשבה.