לחץ, מתח, דופק מואץ, פיק ברכיים, תחושת משתקת, בלבול, לא זוכרים כלום כאבי בטן, עצבנות וחוסר מנוחה ועוד – אלו תופעות שכיחות בקרב תלמידים וסטודנטים, למרות ההשקעה הרבה בלימודים  והלילות הלבנים.  הכול יורד לטמיון, ללא קשר לידע של האדם.  המבחן, בעבור ילדים ומבוגרים רבים גורם להם למתח רב, לפחד ולחרדה המשבשים את פעילות מערכות האדם, ולמעשה האדם מתפקד כאילו הוא בסכנה קיומית. רמות החרדה יכולים לנוע בין חרדה קלה לחרדה משתקת. לחץ זה, לאורך זמן, מוביל לפגיעות באיזון העדין שבין הגוף, הנפש, והמנטל של האדם, גם אם הוא מופיע רק בסוג מסוים של מבחנים כמו טסט או מבחן במתמטיקה ולחץ כזה עלול לגרום למחלות.

ווידוי קטן, בילדותי הייתי שחיין וזכור לי שלפני תחרויות הייתי מפתח חום גבוהה וחולשה ובכל אופן לא וויתרתי והמשכתי בתחרות. אין ספק, שזה היה קשור לפחד מכישלון,גורם שהפריע להשיג תוצאות טובות. עם הידע שיש לי היום, זה לא היה קורה.

לאחר הבחינה אנו עלולים לחוש עייפות מתישה וירידת לחץ שמשאירה אותנו במצב רוח ירוד. המתח גורם לנזקים קשים, גם אם אנו לא מבחינים בהם בו ברגע. לעיתים אנשים לחוצים ממבחן אך אינם מודעים לכך.   כיצד תדעו האם קיימת בכם חרדת בחינות המפריעה לכם? האם אתם מאבדים ריכוז בזמן הלימוד לקראת הבחינה ובבחינה עצמה? האם יומיים לפני הבחינה אתם רוצים לאכול יותר מהרגיל?

האם השינה שלכם משתבשת בסמוך לבחינה? האם תוצאות הבחינה רחוקות מהידע שלכם (בהנחה שלא העתקתם)? האם אתם עייפים לפני הבחינה? האם אינכם  נהנים מהלימודים? האם יש נפילת לחץ גדולה לאחר הבחינה? אם עניתם על לפחות 2 תשובות “כן” הנכם מוטרדים מחרדת בחינות.

שיטת טבעוני כוללים שימוש בזרזים אשר מסייעים לאדם לאזן את עצמו … בעצמו, שיטות הרפיה, תזונה מאוזנת ועוד. הזרזים אשר מונעים את חרדת הבחינות ( למעשה מונעים כל סוג פחד או חרדה באופן כללי) הם:

  • אוליגוטיב LIT – מומלץ לצרוך פעמיים עד ארבע פעמים ביום.
  • אוליגוטיב – MAN-CU– מומלץ לצרוך פעמיים פעמים ביום.
  • סטביליום – 1 כמוסה 3 פעמים ביום.
  • M-טיב – 1 כמוסה ביום

הזרזים הללו מסייעים לילד או למבוגר לאזן ולפתור את התופעה.

טיפים להרפיה, להתרגעות, לריכוז מרבי ולשחרור ממתחים:

  • הרפיה ורוגע לפני ובזמן מבחנים המאפשרים ריכוז מר.
  • הלימוד והשינון הטובים ביותר, מושגים בין שלושה שבועות ליומיים לפני המבחן. הלחץ עלול להפריע ללימוד ולקליטת החומר. לכן מומלץ לצרוך את המוצרים מסעיף 1 מתחילת  ימי הלימוד ועד למבחן כולל. במקביל ההמלצה להתחיל בתרגילי הרפיה.
  • ימים ספורים לפני הבחינה, מומלץ לבצע נשימות עמוקות, תוך כדי מילוי אויר (ניפוח) הבטן התחתונה ונשיפה ממושכת תוך כדי כיווץ שרירי הבטן והשמעת קול בעת הוצאת האוויר (לאנשים אשר אינם מורגלים בתרגילי נשימה מומלץ לבצע זאת בהדרגה ובשכיבה).
  • מומלץ להקפיד על שינה תקינה, למשך 7-8 שעות ביממה ולאכול 5-7 ארוחות קטנות ומגוונות במשך היום. להקפיד שתות הרבה מים ולא להשתמש בממריצים כדוגמת קפה וממתקים.
  • יום לפני הבחינה: מומלץ לא ללמוד, כי זה גורם ללחץ מיותר. מה שאתם יודעים עד רגע זה הוא שיישאר בזיכרונכם. במקום ללמוד, צאו לשחק משחקי כדור או רוצו, לאחר מכן נוחו, צאו מהבית לחברים, קראו ספר וחישבו מחשבות חיוביות על ההצלחה שלכם במבחן. לכו לישון מוקדם.
  • בבוקר הבחינה, מומלץ לא לצאת מהבית לבחינה על בטן ריקה, אלא לקום חצי שעה מוקדם יותר, לבצע פעילות גופנית קלה כמו קפיצות, ולאכול ארוחה מגוונת ומזינה שתכלול 2 פרוסות לחם מלא, סלט ירקות עשיר בתוספת שמן זית, ביצה או אבוקדו וכוס תה צמחים הכולל את צמחי הלואיזה ומליסה.
  • לאחר הארוחה ליטול 1- 2 כמוסות סטביליום, בהתאם ללחץ הקיים ולחדש כל שעתיים שלוש את השימוש עד- 6 כמוסות ליום, עד לתום המבחן בהתאם ללחץ.  כמוסה אחת ביום המבחן של אמטיב. חצי שעה לאחר הארוחה יש לקחת 5 טבליות זעירות של אוליגוטיב LIT(מרגיע במצבי לחץ ומסייע לתפקוד מאוזן של התאים).
  • בזמן הנסיעה למקום המבחן, מומלץ לבצע, מידי פעם, תרגילי נשימה עמוקה, בהתאם ליכולת.

וזהו… הרגע הגדול הגיע וקצת נכנסתם ללחץ מהבחינה, – מומלץ כל חצי שעה עד שעה, תוך כדי המבחן להניח 5 טבליות של אוליגוטיב  LIT מתחת ללשון. בהצלחה.